nedeľa, november 17
  • English

Prvá pomoc pri prehriatí a úpale

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Na tepelný úpal sú náchylní najmä starší ľudia a malé deti. Novorodenci a dojčatá nemajú vyvinuté termoregulačné mechanizmy, úpal im hrozí už po niekoľkých minútach. Naučte sa odhaliť prvé príznaky prehriatia, aj to, ako sa mu vyhnúť.

Telo sa začne prehrievať, keď sa organizmus nestačí ochladzovať pre extrémne vonkajšie podmienky alebo pre zvýšenú produkciu tepla v organizme. Ak dôjde k zlyhaniu automatického udržiavania telesnej teploty, prichádza k vzniku tepelného úpalu. Ten býva sprevádzaný zlyhávaním dôležitých orgánov a postihnutím mozgu. U mladých zdravých ľudí zvyčajne vzniká následkom extrémne zvýšenej alebo dlhodobej telesnej námahy. Klasický úpal je typický skôr pre starších a chorých ľudí, deti, alebo ľudí vystavených vysokým vonkajším teplotám.

Ako sa to stane

Prehriatie vznikne, ak telo vytvára alebo prijíma viac tepla, ako je schopné odovzdať do okolia. V úvodnej fáze sa organizmus snaží o presun krvi z centrálnych častí tela do kože. Postupne zlyháva tepelná regulácia, teplo sa prestane odvádzať z centra, teplota sa zvyšuje a výsledkom je tepelný úpal,“ vysvetľuje záchranár doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD.

Dominantnými spôsobmi strát tepla z organizmu v teplom prostredí sú vyžarovanie a vyparovanie. Pri 35 °C sa však vyžarovanie zastavuje a ostáva jediný spôsob – vyparovanie. Počas cvičenia je bežné, že tvorba potu dosahuje 1 až 2 litre za hodinu, ale pri stopercentnej relatívnej vlhkosti ovzdušia sa zastavuje aj vyparovanie a organizmus stratí poslednú možnosť ochladzovania. „V tomto momente dochádza k zrušeniu automatického udržiavania tepelnej rovnováhy organizmom a začína sa prehrievanie,“ upozorňuje záchranár.

Príznaky prehriatia

  • nešpecifické príznaky, ktoré sa môžu podobať horúčkovitému ochoreniu, napríklad chrípke,
  • únavnosť a slabosť,
  • nevoľnosť, vracanie,
  • bolesti hlavy a svalov,
  • závrate,
  • svalové kŕče a bolesti,
  • podráždenosť,
  • zmeny tlaku krvi a rýchlosti tepu pri postavení (po sedení a ležaní), búšenie srdca,
  • teplota do 41 °C.

Príznaky tepelného úpalu

  • ktorýkoľvek z príznakov vyčerpania z tepla (únava, nepokoj, bolesť hlavy, závraty, nevoľnosť, vracanie, hnačky, kŕče, rýchle dýchanie, zrýchlený pulz),
  • charakteristickým sú poruchy vedomia s náhlym nástupom u 80 % pacientov,
  • bizarné správanie, halucinácie, zmeny duševného stavu, zmätenosť, dezorientácia, bezvedomie,
  • potenie býva prítomné, hoci zastavenie potenia je charakteristické pre tepelný úpal, ale hlavne ako neskorý príznak. Polovica pacientov máva suchú kožu – typicky pri úpale z nadmernej námahy.

Čo zvyšuje riziko prehriatia a tepelného úpalu

  • Ochorenia: srdcové, kožné (napr. sklerodermia), dehydratácia, vracanie, hnačky, choroby žliaz s vnútorným vylučovaním (štítna žľaza, pankreas), neurologické choroby (Parkinsonova choroba, neuropatie), horúčka.
  • Životný štýl: cvičenie v horúcom prostredí, nedostatok klimatizácie a ventilácie, nevhodné oblečenie (nepriedušné, tesné), nedostatočná aklimatizácia, znížený príjem tekutín, horúce prostredie (stany, pobyt v aute, saune, kúpeľoch).
  • Užívanie liekov a drog: lieky na vysoký tlak krvi a poruchy rytmu srdca, lieky na odvodnenie, na choroby žalúdka a čriev, proti alergii a na psychické ochorenia, budivé drogy a alkohol.
  • Obezita, poruchy vylučovania vody a solí.

Prvá pomoc

  1. Preneste postihnutého do chladného prostredia a uložte ho do ležiacej alebo pololežiacej polohy.
  2. Začnite s chladením akýmkoľvek spôsobom:
    • potieraním vlažnou vodou a ovievaním na urýchlenie odparovania. Studená voda nie je vhodná, spomaľuje vydávanie tepla kožou vyžarovaním,
    • vložením vrecka s ľadom zabaleného do uteráka ku krku, do podpazušia a slabín,
    • prikrytím postihnutého vlhkou plachtou.
  3. Podávajte postihnutému nesladenú a neprichutenú vodu z vodovodu po dúškoch. Množstvo regulujte tak, aby mal moč len slabo žltú farbu a bol bez zápachu. Tmavší moč svedčí o nedostatku tekutín.
  4. Ak sa ťažkosti nezmiernia po 30 minútach, vyhľadajte pomoc lekára.
  5. Pri zmätenosti, alebo bezvedomí ihneď volajte záchrannú službu.

Prevencia je základ

Na tepelný úpal sú náchylní najmä starší ľudia a deti. Novorodenci a dojčatá nemajú vyvinuté termoregulačné mechanizmy, úpal im hrozí už po niekoľkých minútach! U starších ľudí sa na jeho vzniku podieľajú pridružené ochorenia, užívanie liekov, spomalená termoregulácia a slabšie sociálne zázemie. Doc. MUDr. Jana Hamade, PhD., vedúca odboru hygieny detí a mládeže ÚVZ SR radí: „Rodičia by mali pravidelne kontrolovať, aby deti počas horúcich dní nosili ľahký, svetlý, vzdušný odev, pokrývku hlavy, kvalitné slnečné okuliare a používali krémy proti UV žiareniu s vysokým ochranným faktorom. Zvýšená fyzická námaha by sa mala prispôsobiť prostrediu, deti by si mali robiť častejšie prestávky v tieni a v čase medzi 11 – 15 hodinou sa nevystavovať slnečným lúčom.“

Docent Dobiáš okrem toho odporúča:

  • Pite dostatok tekutín už 24 hodín pred ohlásenými horúčavami.
  • Ideálne je začať hneď ráno po prebudení. Zvyknite si vypiť pohár vody nalačno ešte pred raňajkami.
  • Voľte radšej vlažné ako studené nápoje, ktoré musí telo najprv zohriať.
  • Nezdržiavajte sa na priamom slnku.
  • Vetrajte len skoro ráno alebo neskôr večer a cez deň neotvárajte okná.
  • Skráťte varenie a pobyt v kuchyni.
  • Obmedzte alkohol a veľmi sýte jedlá.
  • Izolácia v domoch a bytoch nielenže znižuje únik tepla v zime, ale pomáha udržiavať stálu teplotu aj počas horúčav. Oplatí sa preto „zatepliť“ paneláky.
  • Obliekajte si ľahký vzdušný odev svetlých farieb. Pred teplom nechráni nahota, ale skôr vrstva vzduchu pod odevom.
  • Krátke sprchovanie vo vlažnej vode aj 2 – 3 krát denne pomôže udržiavať tepelnú rovnováhu.
  • Pri telesnej námahe a cvičení nezabúdajte na zvýšený prívod tekutín (napr. hypotonické minerálne vody – označenie na etikete).
  • Monitorujte si straty hmotnosti pred cvičením a po ňom. Strata viac ako 7 % telesnej hmotnosti znamená závažnú dehydratáciu. Strata 5 – 6 % napovedá o strednej strate tekutín. 2 – 3 % dole z hmotnosti prezrádzajú ľahkú stratu tekutín.

Rada pre dojčiace mamičky: V prípade vysokých teplôt okolitého prostredia nad 30 °C v letných mesiacoch sa snažte prikladať bábätko k prsníku čo najčastejšie. Ak laktácia nestíha pokryť nároky dieťaťa na tekutiny, je možné podávať aj prevarenú dojčenskú vodu. Detské čaje zavádzajte až spolu s nemliečnymi príkrmami. 

Zdroj: https://www.npz.sk

Share.

Comments are closed.